Jak dobrze przygotować się do matury z chemii – wersja druga
Odpowiedź zależy od budżetu, jaki możemy na ten cel poświęcić. Rozpatrzmy trzy przypadki.
1. Pieniądze nie są problemem
W takiej sytuacji na przynajmniej rok przed maturą znajdujemy dobrego korepetytora i umawiamy się z nim na 2-3 lekcje po półtorej godziny tygodniowo.
Pomiędzy lekcjami robimy trzy rzeczy:
1. Czytamy tematy w podręczniku, które były omówione na korepetycjach.
2. Rozwiązujemy zadania zamieszczone na końcu odpowiednich działów w podręczniku.
3. Rozwiązujemy 20-30 zadań ze zbiorów zadań (do wyboru: Pazdro, Barbara Pac, Witowscy). Ważne aby wybierać wyraźnie różniące się od siebie zadania. Zwłaszcza w zbiorach Witowskich jest często wiele zadań o analogicznej treści różniących się jedynie danymi. Nie ma sensu rozwiązywać wielu takich samych zadań.
4. Wynotowujemy wszelkie wątpliwości, niejasności i problematyczne zadania, na które natrafimy podczas samodzielnej nauki. Czynimy to w tym celu, aby korepetytor wyjaśnił nam wszystko w czasie lekcji.
5. Gdy przerobiony zostanie cały program, rozwiązujemy jak najwięcej arkuszy maturalne z zeszłych lat. Także te starsze (pomijając zadania wykraczające poza obecny program), także arkusze z matur próbnych i te opracowane przez różne wydawnictwa.
2. Budżet na korepetycje jest, ale ograniczony.
To chyba najczęstsza sytuacja. Co wtedy robimy? Umawiamy się z korepetytorem na jedną lekcję w tygodniu (np. trwającą półtorej godziny) i dużo uczymy się sami.
Postępujemy podobnie jak w pierwszej opisanej sytuacji, z tą różnicą, że między lekcjami rozwiązujemy 60 zadań. Możemy także słuchać filmików edukacyjnych na Youtube z aktualnie przerabianych tematów. Na filmie zazwyczaj łatwiej utrzymać uwagę niż na tekście pisanym.
3. Nie ma funduszy na korepetycje
Tutaj musimy wykazać się szczególną samodyscypliną. Na przynajmniej rok przed maturą robimy na piśmie plan nauki i tak rozdysponowujemy poszczególne tematy w czasie, aby cały materiał był przerobiony cztery miesiące przed maturą. Ten pozostały czas należy przeznaczyć na intensywne rozwiązywanie arkuszy maturalnych. Cały problem polega na napisaniu planu rzeczywiście go realizować. Dla niektórych sposobem na siebie może być słuchanie różnego rodzaju materiałów motywacyjnych, które można znaleźć w Internecie. Posłuchanie przez dwadzieścia minut takiego materiału może zwiększyć szansę na to, że danego dnia rzeczywiście wykonamy plan nauki.
Uczymy się korzystają z podręcznika, filmików edukacyjnych na Youtube, zbiorów zadań, może też z repetytorium i z grup maturalnych na Facebooku, aby tam uzyskać odpowiedzi na problematyczne kwestie i zadania. Można też czasem poprosić o pomoc szkolnego nauczyciela.
We wszystkich omówionych przypadkach warto przeczytać książkę Radka Kotarskiego “Włam się do mózgu”. Uczy ona tego, jak uczyć się efektywnie nowoczesnymi metodami.
Intuicyjnie wypracowane sposoby nauki zazwyczaj nie są tymi najskuteczniejszymi. Można to porównać do sytuacji, gdy ścinamy drzewo tępą siekierą. Naostrzenie jej, mimo że zajmuje czas, ostatecznie pozwoli nam zaoszczędzić wiele czasu i trudu i będzie lepszym rozwiązaniem niż używanie tępego narzędzia.
Jakie podręczniki wybrać? Na ten temat są różne opinie. Wiele osób uważa, że podręczniki Nowej Ery są przystępne, jednak nie są one bardzo bogate w treść. Jako że różne osoby mają różne preferencje, proponuję takie postępowanie: Idziemy do księgarni i czytamy po jednej stronie tekstu z kilku różnych podręczników. Wybieramy ten, który okazał się dla nas najbardziej przystępny, zrozumiały. Można oczywiście również kupić dwa różne komplety podręczników i uczyć się z obydwu. Jest to całkiem sensowne rozwiązanie, jednak uczniowie rzadko je stosują.
Aby dobrze nauczyć się chemii, muszą być spełnione trzy warunki:
1. Zrozumienie materiału (tutaj bardzo pomocny jest dobry korepetytor).
2. Zapamiętanie tego, co trzeba zapamiętać (tutaj pomocne mogą być papierowe lub elektroniczne fiszki).
3. Nabranie wprawy w wykorzystywaniu posiadanej wiedzy w zadaniach (tutaj po prostu trzeba rozwiązywać zadania na potęgę). Zaczynamy oczywiście od prostych zadań i stopniowo przechodzimy do coraz ambitniejszych.
Jak wybrać dobrego korepetytora? Najlepiej umówić się na jedną lekcję z trzema różnymi osobami. Wtedy wybrać tego, który najbardziej nam odpowiada. Przy wstępnym wyborze z ogłoszeń bardzo pomocne mogą być opinie o poszczególnych korepetytorach zamieszczane przez uczniów w Google czy w serwisie e-korepetycje.net.
Warto jeszcze poświęcić kilka słów zbiorom zadań. Pazdro jest bardzo dobrym zbiorem do nauki poszczególnych zagadnień, jednak nie jest wystarczający. Zadania maturalne są w większości trudniejsze (bardziej złożone) niż te znajdujące się w zbiorze. Dlatego mądrą strategią jest zaczęcie od zadań z Pazdro, a potem rozwiązywanie ambitnych zadań wybranych ze zbioru Barbary Pac albo Witowskich. W tych zbiorach również znajdują się łatwe zadania, jest jednak większy procent trudnych niż w Pazdro.
Skąd brać arkusze maturalne do rozwiązywania? Na forum Biolog znajdziemy ich ogromny zbiór. Gdy te się skończą (zostaną rozwiązane), będzie to oznaczać, że z dużym prawdopodobieństwem jesteśmy dobrze przygotowani do matury z chemii. Kolejnych arkuszy można poszukać w Google lub na stronie arkusze.pl. Na Biolog jest ich wiele, ale nie wszystkie.